Sprakeloze zorg: De strijd tegen taalbarrière in de gezondheidzorg
|In 2017 wordt de baarmoeder van een 35-jarige vrouw die geen Nederlands spreekt, verwijderd zonder haar medeweten. In de rechtbank kreeg de patiënt gelijk en wordt haar een schadevergoeding toegekend. De uitspraak van de rechtbank luidt: “De arts had zorgvuldiger moeten handelen vanwege de taalbarrière” (Rechtbank Limburg, 2017). Dit voorbeeld illustreert hoe cruciaal goede communicatie is. Het kunnen samenwerken en effectief kunnen communiceren is van groot belang voor zorgverleners om een omgeving te creëren waarin patiënten de best mogelijke zorg ontvangen. Binnen dit raamwerk heb ik mij in de afstudeerfase gericht op twee belangrijke praktijkvraagstukken, elk met zijn eigen unieke uitdagingen en implicaties voor de gezondheidzorg.
Dit onderzoek richt zich op de taalbarrièreproblematiek binnen het Maasstad Ziekenhuis. Het begrijpen en overbruggen van taalkundige verschillen is een essentieel aspect van zorgverlening, aangezien het de basis vormt voor een effectieve communicatie tussen zorgverleners en patiënten. Het doel van dit onderzoek is het in kaart brengen van de taalbarrièreproblematiek binnen het Maasstad Ziekenhuis en daarnaast het verkennen van mogelijke hulpmiddelen om dit probleem te overwinnen. Een diepgaande analyse van dit vraagstuk biedt inzicht in de praktijk uitdagingen die zich voordoen, maar legt ook de basis voor de ontwikkeling van verbeteringsmaatregelen binnen het Maasstad Ziekenhuis.
- Specialisme
- Opleiding
- HBO
PICO
- Patient
- --
- Intervention
- --
- Comparison
- --
- Outcome
- --